17 Mayıs 2020 Pazar

Bir İlçede Bulunan Okul Kantinlerinin Hijyen Koşulları ve Gıda Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi

Leyla ÜÇEŞ HARMANOĞULLARI ve Gülçin YAPICI tarafından hazırlanmış olan "Bir İlçede Bulunan Okul Kantinlerinin Hijyen Koşulları ve Gıda Güvenliği Açısından Değerlendirilmesi" konulu Araştırma Makalesidir.


ÖZ:

Amaç: Bu çalışmada Mersin ili Mezitli ilçesinde bulunan okul kantinlerinin gıda güvenliği ve hijyen koşulları bakımından değerlendirilmesi amaçlandı. Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışmanın evrenini Mersin Mezitli ilçesinde bulunan kamu ve özel nitelikli okulların kantinleri oluşturmaktadır. Mevcut 31 kantinden 1 tanesi çalışmaya katılmayı reddettiği için çalışmaya 30 kantin alındı. Veriler 26.10.2015-20.11.2015 tarihleri arasında toplandı. Verilerin özetlenmesinde tanımlayıcı istatistikler, analizinde Mann Whitney U, Kruskall Wallis ve Spearman korelasyon testleri kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya alınan kantinlerin %43.3’ü lise kantiniydi ve kantinlerin %83.3’ü kamu okulundaydı. Kantinlerin %60.0’ında zararlılara karşıönlem alınmamıştı. Satışı yasak olan ürünlerin bulunduğu kantinlerin oranı %30.0 idi. Kantinlerin %56.7’sinde çalışanların iş kıyafeti, %96.7’sinde kişisel koruyucu kullanımı uygun değildi. Taze meyve satışı olan kantinlerin oranı %30.0, kurutulmuş meyve satışı olan kantinlerin oranı ise %10.0 idi. Kantinlerin fiziki koşullarına ilişkin puan, gıda hijyeni puanı, personel hijyeni puanı ve bu puanların tamamını kapsayan toplam puanlar hesaplandı. Öğretmen sayısı ve kantinde çalışan personel sayısı arttıkça kantinlerin toplam puanın arttığı, çalışanların aldıkları hijyen eğitimi sayısı arttıkça fiziki koşul puanının arttığı belirlendi.
Sonuç: Ambalajlı ve ambalajsız gıda satışı yapan kantinlerde fiziki koşullar, gıda ve personel hijyeni konularında önemli eksiklikler bulunmaktadır. Hiçbir kantin gerekli tüm koşulları sağlamamaktaydı. Öğrencilerin sağlıklı davranışlar geliştirmesini destekleyebilmek için kantinlerin var olan eksiklerini tamamlamaları, uyguladıkları yanlış davranışları düzeltmeleri ve doğru uygulamalarını daha da geliştirmeleri önerilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder