Dosya bağlantı linki: https://dergipark.org.tr/tr/pub/head/issue/50189/592044
ÖZ:
Günümüzde insanların
beslenme alışkanlıklarındaki farklılaşma ve çeşitlenmenin yanında bilinçli gıda
tüketimi, güvenli gıda üretimini zorunlu hale getirmiştir. Tüketicilerin
sağlıklı ve güvenilir gıda beklentilerini karşılayabilmek amacıyla üretimden
tüketime tüm gerekliliklerin yerine getirilmesiyle sağlanabilen ‘güvenli gıda’
ve buna yönelik uygulamaları kapsayan ‘gıda güvenliği’ günümüzde uluslararası
platformda benimsenen kesin bir strateji olarak kabul edilmektedir. Tüketicilerin
algı ve tutumlarına etki eden birçok faktör olup, bu faktörler sosyal,
ekonomik, çevresel ve inanç gibi bileşenlerine ayrılmaktadır. Bu nedenle
çalışmanın temel amacı tüketicilerin gıda tercihlerine yönelik tutum ve
davranışları incelemek ve tercihleri ile sosyo-ekonomik statüleri arasındaki
ilişkiyi belirlemektir. Bu çalışma kapsamında tüketici talep yapısını incelemek
için tüketicilerin sosyo- ekonomik davranış özellikleri doğrultusunda gıda
güvenliği algıları araştırılmıştır. Bu amaca yönelik olarak Konya ilinde basit
tesadüfi örnekleme yöntemine göre belirlenen 383 kişi ile yüz yüze görüşme
yöntemi ile tüketici anketi yapılmıştır. Toplanan veriler kullanılarak
Kruskal-Wallis ve Mann-Whitney U testleri yapılmıştır. Çalışma sonucunda
tüketicilerin %32’sinin güvenilir gıda ile helal gıdanın aynı kavramlar olduğu
düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca tüketicilerde gıda güvenliği bilincinin
oluştuğu gözlenmiş olup yapılan istatistiki analizlere göre, tüketicilerin yaş,
eğitim, gelir ve meslek grupları itibariyle gıda güvenliğine yönelik
algılarının ise farklılaşmadığı tespit edilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder