17 Mayıs 2020 Pazar

Güvenilir Gıda Konusunda Tüketici Farkındalığının Geliştirilmesinde İletişim Stratejilerinin Rolü

Emel KUŞKU ÖZDEMİR ve Füsun TOPSÜMER tarafından hazırlanmış olan "Güvenilir Gıda Konusunda Tüketici Farkındalığının Geliştirilmesinde İletişim Stratejilerinin Rolü" konulu Araştırma Makalesidir.


ÖZ:

Bu kapsamda mevcut çalışma semt pazarlarında satılan yaş sebze-meyve ürünlerinde gıda güvenliğini konu almaktadır. Araştırmanın amacı; tüketicilerin yaş sebze-meyvelere yönelik gıda güvenliği konusundaki bilgi ve farkındalık düzeyleri, konuya yönelik bilgilerinin kaynağı, konuyla ilgili yürütülen iletişim faaliyetlerinden haberdar olma durumları ve bu faaliyetlerin etkililiğine yönelik tutumlarının ölçümlenmesidir. İzmir ilinden 489 katılımcıyla gerçekleştirilen araştırmada; yaş sebze-meyve alışverişini semt pazarlarından yapan tüketicilerin (%70) çoğunluğunun; düşük-orta gelir gurubundan ve düşük eğitim seviyesinden olan kadınlardan oluştuğu, bu tüketicilerden yalnızca yarısının (%55) gıda güvenliği konusunda bilgi sahibi olduğu ve bilgili olsalar dahi semt pazarından sebze-meyve alışveriş yaparken güvenilir gıda olması durumunu önemsemedikleri görülmüştür. Bunun yanı sıra tüketicilerde güvenilir gıda farkındalığı yaratılması konusunda yürütülmesi önerilen stratejik iletişim çalışmalarının başında yasal otoritelerin yürütücülüğündeki kamusal yarar ve ikna (konuyla ilgili kamuoyu araştırmaları yürütülmesi, ürünlerin üzerinde güvenilir gıda etiket ve logosu bulundurulması, tasarım ve içerik bakımından ilgi çekici gıda güvenliğini tanıtıcı materyallerin hazırlanıp kamuoyunun gıda riskleri hakkında bilgilendirmesi, gıda krizlerine karşı risk planları hazırlanması ve kriz durumlarında tüketici zararının telafi edilmesi, vb.) odaklı çalışmalarının geldiği tespit edilmiştir.
Gıda güvenliği çalışmaları kapsamında semt pazarları sürekli denetlenmesi gereken işyerleri olarak tanımlanmakta ve yönetmeliklerde, pazar yerlerinde kullanılan ambalaj, tanıtım ve kimlik levhaları, satıcıların kılık, kıyafet ve temizliği, atıklarının atılmasına kadar birçok unsur yer almaktadır. Bununla beraber tüketicilere yönelik; gıda ürünlerini saklama, son kullanma tarihi, etiket okuma, raf muhafaza ve ambalaj kontrolü gibi standartların bulunmasına rağmen, bu standartların paketlenmemiş yaş sebze-meyve ürünlerini kapsamadığı görülmektedir. Bu kapsamda gıda güvenliği konusunda çıkarılan mevzuatların neredeyse tamamında ambalajlı ürünlere yönelik esasların belirlenmiş olması ancak, yaş sebze-meyvelerin paketlenmemiş olarak satıldığı semt pazarlarının dışarıda bırakılmış olmasının gıda güvenliği çalışmalarında bir boşluk yarattığını söyleyebiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder