Fatma ARIN tarafından hazırlanmış olan " Dönüştürücü
Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisinde Duygusal Bağlılığın
Aracılık Rolü: Yiyecek İçecek İşletmelerinde Bir Uygulama " konulu Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans tezidir.
Dosyaya ekteki linkten ulaşabilirsiniz.
ÖZET:
Yiyecek
içecek işletmelerinde sunulan hizmetin kalitesinin temel belirleyicisi iş
görenlerdir. Üretim ve tüketimin eş zamanlı gerçekleştiği yiyecek ve içecek
işletmelerinde müşterilerin memnuniyetleri iş görenlerin sergilediği performans
ile yakından ilintilidir. Bu durum iş görenlerin duygusal bağlılık düzeylerinin
yüksekliğini ve örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemelerini önemli belirleyici
haline getirir. İşletmelerde iş görenlerin bağlılık ve örgütsel vatandaşlık
davranışlarının arttırılmasında yöneticilerin liderlik davranışları en temel
belirleyicidir. Özellikle dönüştürücü liderlik davranışları iş görenlerin
bağlılık ve vatandaşlık davranışı sergilemelerinde çok etkili bir rol
oynamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı yiyecek içecek işletmelerinde
dönüştürücü liderlik davranışları ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki
ilişkide duygusal bağlılığın ne düzeyde aracılık rolü oynadığını ortaya
koymaktır.
Belirtilen
amaç doğrultusunda araştırma İstanbul'da faaliyet gösteren yiyecek içecek
işletmelerinde anket tekniği kullanılarak 502 katılımcı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı verilerin analizinde yüzde,
frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri, ilişki ölçüm
testlerinde Korelasyon ve Regresyon analizleri ve Sobel Test kullanılmıştır.
Yapılan analiz sonuçlarına göre dönüştürücü liderlik ile örgütsel vatandaşlık
davranışı ve duygusal bağlılık arasında anlamlı ve olumlu ilişkiler
bulunmuştur. Yiyecek içecek işletmelerinde dönüştürücü liderlik davranışları
ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkide duygusal bağlılığın
kısmi düzeyde aracılık rolünün olduğu saptanmıştır.
ABSTRACT:
The
main determinant of the quality of services offered in the food and beverage
enterprises is employees. The satisfaction level of customers in the food and
beverage enterprises, where production and consumption is realized
simultaneously, is closely linked with the employees' performance. This makes
the level of commitment and organizational citizenship behavior of the
employees an important determinant. Leadership behavior of managers is the main
determinant in increasing employees' commitment and organizational citizenship
behavior in enterprises. In particular, transformational leadership behaviors
play a very effective role in employees' commitment and citizenship behaviors.
In this direction, aim of this study is to find out mediating role of emotional
commitment between the transformational leadership and organizational
citizenship behavior in food and beverage enterprises.
In
accordance with the stated purpose, a survey with 502 participants is conducted
in food and beverages enterprises in İstanbul and the data are analyzed. In the
research while analyzing descriptive data, percentage, frequency, arithmetic
mean, standard deviation values are used and correlation and regression
analysis, and sobel tests are employed to measure relationships. According to
the results of the analysis, meaningful and positive relation exists between
the transformational leadership, organizational citizenship behavior and
emotional commitment in food and beverages enterprises. A partial mediating
role of emotional commitment is detected within the relationship between the
transformational leadership in food and beverages enterprises and
organizational citizenship behavior.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder