26 Nisan 2020 Pazar

Dönüştürücü Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisinde Duygusal Bağlılığın Aracılık Rolü: Yiyecek İçecek İşletmelerinde Bir Uygulama

Fatma ARIN tarafından hazırlanmış olan " Dönüştürücü Liderliğin Örgütsel Vatandaşlık Davranışına Etkisinde Duygusal Bağlılığın Aracılık Rolü: Yiyecek İçecek İşletmelerinde Bir Uygulama " konulu Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans tezidir.

Dosyaya ekteki linkten ulaşabilirsiniz.


ÖZET:

Yiyecek içecek işletmelerinde sunulan hizmetin kalitesinin temel belirleyicisi iş görenlerdir. Üretim ve tüketimin eş zamanlı gerçekleştiği yiyecek ve içecek işletmelerinde müşterilerin memnuniyetleri iş görenlerin sergilediği performans ile yakından ilintilidir. Bu durum iş görenlerin duygusal bağlılık düzeylerinin yüksekliğini ve örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemelerini önemli belirleyici haline getirir. İşletmelerde iş görenlerin bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışlarının arttırılmasında yöneticilerin liderlik davranışları en temel belirleyicidir. Özellikle dönüştürücü liderlik davranışları iş görenlerin bağlılık ve vatandaşlık davranışı sergilemelerinde çok etkili bir rol oynamaktadır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı yiyecek içecek işletmelerinde dönüştürücü liderlik davranışları ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkide duygusal bağlılığın ne düzeyde aracılık rolü oynadığını ortaya koymaktır.
Belirtilen amaç doğrultusunda araştırma İstanbul'da faaliyet gösteren yiyecek içecek işletmelerinde anket tekniği kullanılarak 502 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tanımlayıcı verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri, ilişki ölçüm testlerinde Korelasyon ve Regresyon analizleri ve Sobel Test kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre dönüştürücü liderlik ile örgütsel vatandaşlık davranışı ve duygusal bağlılık arasında anlamlı ve olumlu ilişkiler bulunmuştur. Yiyecek içecek işletmelerinde dönüştürücü liderlik davranışları ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkide duygusal bağlılığın kısmi düzeyde aracılık rolünün olduğu saptanmıştır.


ABSTRACT:

The main determinant of the quality of services offered in the food and beverage enterprises is employees. The satisfaction level of customers in the food and beverage enterprises, where production and consumption is realized simultaneously, is closely linked with the employees' performance. This makes the level of commitment and organizational citizenship behavior of the employees an important determinant. Leadership behavior of managers is the main determinant in increasing employees' commitment and organizational citizenship behavior in enterprises. In particular, transformational leadership behaviors play a very effective role in employees' commitment and citizenship behaviors. In this direction, aim of this study is to find out mediating role of emotional commitment between the transformational leadership and organizational citizenship behavior in food and beverage enterprises.
In accordance with the stated purpose, a survey with 502 participants is conducted in food and beverages enterprises in İstanbul and the data are analyzed. In the research while analyzing descriptive data, percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation values are used and correlation and regression analysis, and sobel tests are employed to measure relationships. According to the results of the analysis, meaningful and positive relation exists between the transformational leadership, organizational citizenship behavior and emotional commitment in food and beverages enterprises. A partial mediating role of emotional commitment is detected within the relationship between the transformational leadership in food and beverages enterprises and organizational citizenship behavior.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder