25 Nisan 2020 Cumartesi

Türk İş Hukuku ve İş Sağlığı ve Güvenliği Hukuku'nda İşveren Vekili

Dilşan İYEM tarafından hazırlanmış olan " Türk İş Hukuku ve İş Sağlığı ve Güvenliği Hukuku'nda İşveren Vekili " konulu İş Sağlığı ve Güvenliği Yüksek Lisans tezidir.

Dosyaya ekteki linkten ulaşabilirsiniz.


ÖZET:

Tarih boyunca insanlar, çok çeşitli sebeplerle kendilerini temsil edecek kimselere ihtiyaç duymuşlardır. Bu temsil ihtiyacı, iş hayatında işveren vekilliği kavramının ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Yalnızca İş Hukuku’na özgü bir kavram olan işveren vekilliğinin, mevzuatımızda üzerinde anlaşmaya varılmış ortak bir tanımı bulunmamaktadır. İşveren vekili kavramı için; İş Hukuku kapsamındaki her kanunda -kanunun amacı doğrultusunda- farklı tanımlar yapılmıştır. 2013 yılında yürürlüğe giren İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nda ise; işveren vekili tanımı doğrudan yapılmamış, ancak; işveren adına işin yönetiminde görev alan kişilerin işveren vekili olarak kanunun uygulanması bakımından işveren ile eş tutulduğu belirtilmiştir.
İşveren vekilliği sınırlarının net olarak çizilmemiş olması, kavramın anlaşılmasını daha da zor bir hale getirmektedir ve uygulamada birçok anlaşmazlığa neden olmaktadır. Bu anlaşmazlıklar en çok; işveren vekillerinin iş güvencesi, fazla çalışma alacakları ve iş sağlığı ve güvenliğine ilişkin sorumluluklarının tespiti hususlarında karşımıza çıkmaktadır.
Bu çalışmada; işveren vekili kavramı, hem İş Hukuku kapsamındaki kanunlar açısından hem de İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu açısından literatür taraması yöntemiyle incelenmiş ve işveren vekilliğine ilişkin uygulamada karşılaşılan sorunlar Yargıtay kararları üzerinden ele alınmıştır. İlaveten; işveren vekili kavramının karşılaştırmalı hukuktaki yeri de Almanya, Avusturya, İsviçre, Yunanistan ve Fransa örnekleri ile incelenmiş, birincisi; Fransız Hukuku’nda işveren vekiline yetki devri konusunda, ikincisi ise; Alman Hukuku’nda işveren vekili-iş güvenliği uzmanı ilişkisi konusunda olmak üzere iki örnek düzenleme model önerisi olarak sunulmuştur.


ABSTRACT:

Throughout history, people have needed other people to represent themselves for a variety of reasons. This need for representation has led to the emergence of the concept of employer representative in business life. There is no common definition of employer representative which is an unique concept to Labour Law. Different definitions have been made in each law –according to the purpose of the law- within the scope of Labour Law for employer representative concept. In Occupational Health and Safety Law enacted in 2013; the employer representative is not defined directly but it is stated that the persons, who take part in the management of the work on behalf of the employer, are kept as peers with the employer for the implementation of the law as the employer representative.
The fact that employer representative boundaries are not clearly defined makes the concept even more difficult to understand and causes many disputes in practice. Most of these disputes appear in terms of employment security, overtime payment and determination of responsibilities regarding occupational health and safety of the employer representatives.
In this study; the concept of employer representative has been examined with the literature review method both in terms of the laws under Labour Law and in terms of Occupational Health and Safety Law. Additionally, the concept of employer representative in comparative law has also been examined with examples from Germany, Austria, Switzerland, Greece and France and two exemplary regulations are presented as model proposals: first; the delegation of authority to the employer representative in French Law, second; the relationship between employer representative and occupational safety specialist in German Law.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder