Arzuhan AYDIN tarafından hazırlanmış olan " Yiyecek ve İçecek
İşletmelerinde İş Motivasyonunun Hijyen Davranışına Etkisi " konulu Turizm İşletmeciliği Yüksek Lisans tezidir.
Dosyaya ekteki linkten ulaşabilirsiniz.
ÖZET:
Yiyecek ve içecek
hizmeti sunan hizmet birimlerinin temel görevleri; misafirleri için güvenli
gıdalar hazırlamak ve misafirlerinin psikolojik ve sosyolojik olarak rahat
hissetmelerini sağlayabilecek bir atmosferde bu gıdaları sunmakla
ilişkilendirilmektedir. Bu süreçte yiyecek ve içecek işletmelerinin müşteri
memnuniyetini sağlayabilmesi, iş görenlerinin sergileyecekleri performansla
doğrudan ilişkilidir.
Bu araştırmada, Doğu Karadeniz Bölgesi içerisinde yer
alan ve turizm anlamında hızlı bir değişim ve gelişim süreci içerisinde bulunan
Giresun ve Ordu illerindeki yiyecek ve içecek hizmeti sunan işletmelerin iş
görenleri perspektifinden iş motivasyonu ve yiyecek-içecek hizmetlerinde hijyen
davranışı gösterme ilişkisi üzerine bir anlayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Bu amaç doğrultusunda turizm işletme belgeli tesislerde çalışan 250 iş görenden
Haziran-Eylül 2016 döneminde anket tekniği kapsamında veri toplanmıştır. Anket
verilerinin analizi kapsamında yiyecek ve içecek hizmeti sunan iş görenlerin iş
motivasyonları; yönetici yaklaşımı, iş güvenliği, iş ortamı ve kendini
gerçekleştirme ve hijyen davranışları; gönüllü hijyen davranışı, hijyen
bilgisi, zorunlu hijyen davranışı ve hijyen düşüncesi öncelik sırasında
belirlenmiştir. Ayrıca iş görenlerin iş motivasyonları ile hijyen davranışı
arasında orta düzeyde (r=0,551; p=0,000) olmak üzere pozitif yönlü anlamlı bir
ilişki olduğu ve kendini gerçekleştirme güdüsü (β=0,193) ile yönetici
yaklaşımının (β=0,158) hijyen davranışını pozitif yönde etkilediği tespit
edilmiştir.
ABSTRACT:
The
main duties of food and beverage service providers are associated with
preparing healthy foods and servicing these foods in an atmosphere where they
feel comfortable themselves socially and psychologically. In this process,
ensuring customer satisfaction by a service provider is directly related to the
performance of the employees.
In
this research, it is aimed to be developed a view on the relationship between
personnel motivation and their hygiene behaviour from the perspective of the
personnel of the food and beverage service providers in Giresun and Ordu-
locating in Eastern Black sea, developing and changing dramatically in tourism
sector.
In
line with this purpose, it has been gathered data from 20 personnel in the
establishments with a tourism operation license by using questionnaire
technique in the period of time June - September 2016. In the process of the
analysis of the questionnaire data, it is thought that the motivation of the
personnel in food and beverage service establishments; manager approach,
operational security, working environment, self-actualization and hygiene
behaviours; volunteer hygiene behaviour, knowledge of the hygiene, compulsory
hygiene behaviour and hygiene thought are the most important elements.
Eventually, it has been determined that there is a medium level (r=0,551;
p=0,000), positive-directional, meaningful relationship between the motivation
of the personnel and hygiene behaviour and that the motive of the
self-actualization (B=0,193) and manager approach have a positive effect on hygiene
behaviour.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder