26 Nisan 2020 Pazar

Türkiye'deki Havacılık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği ile Emniyet Yönetim Sisteminin Birlikte Uygulanmasıyla Ortaya Çıkan Sorunların Çözümüne Yönelik Bir Model Önerisi

Volkan KARABACAK tarafından hazırlanmış olan " Türkiye'deki Havacılık Sektöründe İş Sağlığı ve Güvenliği ile Emniyet Yönetim Sisteminin Birlikte Uygulanmasıyla Ortaya Çıkan Sorunların Çözümüne Yönelik Bir Model Önerisi " konulu Havacılık Yönetimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans tezidir.

Dosyaya ekteki linkten ulaşabilirsiniz.

ÖZET:


Türkiye’deki havacılık sektöründe iş sağlığı ve güvenliği ile emniyet yönetim sisteminin birlikte uygulanması sorunlara yol açmaktadır.
Dilimize iş sağlığı ve güvenliği olarak geçen “occupational health and safety” kavramı da, uluslararası literatürde “safety management system” şeklinde yer alan emniyet yönetim sistemi kavramı da “safety” yani emniyet konusuna odaklıdır. Türkiye’deki jargon itibarıyla kavramların farklı olması iş sağlığı ve güvenliği ile emniyet yönetim sisteminin birbirinden bağımsız ve ayrık olduğu düşüncesine yol açmaktadır. Oysaki hem Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı’nın iş sağlığı ve güvenliği düzenlemeleri, hem de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM)’nün emniyet yönetim sistemi düzenlemeleri temel olarak emniyeti arttırmaya yöneliktir ve emniyet konusunda çift başlı bir yapıya sebep olmaktadır.
 Havacılık sektöründe öncü olan Kanada, A.B.D gibi ülkelerin iş sağlığı ve güvenliği ile emniyet yönetim sistemi mevzuat ve uygulamaları incelenerek Türkiye’deki havacılık işletmelerinin yönetim ve denetim, eğitim, risk değerlendirme ve raporlama sorunlarının çözümüne yönelik bir model önerisi geliştirilmiştir.
Yönetim ve denetim konularındaki sorunların çözümü için Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile SHGM arasında oluşturulacak mutabakat zaptı ve Türkiye’deki havacılık sektörüne özgü hazırlanacak bir iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliği ile otoritelerin yetki ve sorumlulukları tanımlanmalı ve ayrıştırılmalıdır.
İş sağlığı ve güvenliği ile emniyet yönetim sistemi eğitimlerinde yer alan benzer konular havacılık sektörü çalışanlarının ek eğitim saatleri harcamalarına sebep olmaktadır. Her ikisinin de konusu emniyet olan bu eğitim programları bütünleşik olarak oluşturulmalı ve eğitime dair harcanan ek saatlerin; dolayısıyla ek maliyetlerin önüne geçilmelidir.

Risk değerlendirme ve raporlama gibi hem iş sağlığı ve güvenliğinde hem de emniyet yönetim sisteminde yer alan süreçlerde düzenleyicilerin beraber hareket ederek ortak bir veri tabanı oluşturulması hem işletmelerin maliyetini düşürebilir hem de iş kazaları ve meslek hastalıklarının tespit ve takibini kolaylaştırabilir.


ABSTRACT:

Businesses operating in the aviation industry are subject to both Occupational Health and Safety and Safety Management System regulations. This causes problems need to be solved.
In Turkey, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (Ministry of Family, Work and Social Services) is the authority of occupational health and safety and prescribes regulations in guidance of International Labour Organization. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (Directorate General of Civil Aviation) is the authority of safety management system and prescribes regulations in guidance of International Civil Aviation Organization.
Both occupational health and safety and safety management service focuses on safety topic. Regulations of both organizations are about occupational safety and there are concepts like risk, hazard defined in legislations in a similar way. Therefore, similar situations lead to extra costs and practice problems in aviation businesses as they are also valid in matters such as management and training. P Elimination of this double-headed situation is required.
In this study, for the purpose of solving these problems, Occupational health and safety and safety management system regulations and practices of various countries in the aviation sector were examined and recommended a model for Turkey. It’s important to define authorities’ roles about various topics such as management, inspection, training, risk management with a “memorandum of understanding”.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder